"Allah, üzerinde namaz borcu olan ve haram elbise giyen ..." sözü hadis midir; ne demektir?
"Allahuteâlâ, üzerinde kazaya kalmış namaz borcu bulunan kimsenin ve haram elbise giyen kimsenin namazını kabul etmez." sözü hadis midir?
- Hadis ise nasıl anlamalıyız?
Değerli kardeşimiz,
Bu ifadeyi barındıran bir hadis rivayetine rastlayamadık.
Hanbelî Mezhebi hariç, âlimlerin cumhuruna göre gasp edilen / haram bir elbiseyle namaz kılanın namazı kabul olur.(bk. V. Zuhaylî, el-Fıkhu’l-İslamî, 1/800).
Şüphesiz, namazın kabul olması demek mükemmel bir namaz olduğu anlamına gelmez. Yalnız kaza etmekle yükümlü tutulmayacak şekilde borcunu eda etmiş sayılır, ama sevabı çok az olur. Gasp edilen, sahibinin rızası olmayan bir arazide namaz kılmak da böyledir.(bk. a.g.e, 1/795).
Kaza borcu olan kimsenin kıldığı namazlarının kabul olduğu hususu dört mezhebin ittifakla kabul ettiği bir husustur. Yalnız Şafii âlimlerine göre, kazası olan kimsenin -farz namazları değil- nafile namazları kılması doğru değildir.
Bu sebeple, soruda geçen ifadeler şayet bir hadis rivayeti olsa da sahih olmadığını veya başka bir tevilinin olduğunu düşünmek gerekir diye düşünüyoruz.
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- Allahu Teâlâ, üzerinde kazaya kalmış namaz borcu bulunan kimsenin ve haram elbise giyen kimsenin namazını kabûl etmez sözü hadis midir? Hadis ise nasıl anlamalıyız?
- Oruç borcu olanlar Ramazan orucunu tutamazlar mı?
- Kaçıp giden borçlunun borcunu ödeyen kefil, borçlunun alacaklarını tahsil edebilir mi?
- İmkanı olduğu halde bilerek, kasten borcunu ödemeyen kişinin ahiretteki durumu nedir?
- Kaza namazı borcu olanların kıldıkları sünnetler kabul olmaz mı?
- Kaza namazı olanlar hamile kadın gibidir, anlamında bir hadis var mıdır?
- Kabir hayatıyla ilgili sahih hadis var mı?
- Vefat eden kimsenin borcunu ödemek zekat yerine geçer mi?
- Vefat edenlerin namaz borçları için sadaka verilmesiyle ilgili rivayet var mı?
- "Bir kişi hadisi reddedince üç şeyi reddetmiş olur; … " söz hadis midir?