Tahiyyat duasının mezheplere göre farklı olmasının nedeni nedir?
Değerli kardeşimiz,
Teşehhüdün Siğaları (sözleri):
Teşehhüt hakkında rivayet edilmiş iki siğa (şekil) vardır: Hanefîler ile Hanbelîlere göre(1) teşehhüt şudur:
"Et-tahiyyatu lillahi ve's-salâvatu ve't-tayyibâtu es-selâmu aleyke eyyuhen-nebiyyu ve rahmetullahi ve berekâtuhu es-selâmu aleyna ve alâ ibâdi'llahi's-salihin. Eşhedu en lâ ilâhe illallâh ve eşhedu enne Muhammeden abduhu ve resuluh."
Bu teşehhüt, Hz. Peygamber (a.s.m)'in İbni Mes'ud'a öğrettiği teşehhüt şeklidir.(2)
İmam Malik'e göre teşehhütlerin en faziletlisi Ömer b. Hattab (r.a.)'ın teşehhüdüdür ki, o da şudur:
"Et-tahiyyâtü lillâhi, ez-Zakiyâtü lillâhi, es-Salavâtü lillâhi." Bundan ötesi aynen İbni Mes'ud'un teşehhüdü gibidir.
Şafiîlere göre(3) teşehhüdün en azı şu ifadelerdir:
"Et-tahiyyatu lillahi selamun aleyke eyyuhen-nebiyyu ve rahmetullahi ve berekâtuhu selâmun aleyna ve alâ ibâdi'llahi's-salihin. Eşhedu en lâ ilâhe illallâh ve eşhedu enne Muhammeden resulullah."
Teşehhüdün en mükemmeli ise İbni Abbas (ra)'ın hadisinde gelen şu sözlerdir: Hz. Peygamber (a.s.m) bize teşehhüdü, Kur'an'dan bir sure öğretir gibi öğretir ve şöyle buyururdu:(4)
"Et-tahiyyatu el-Mubarekatu es-salavatu ed-dayyibatu lillahi es-selâmu aleyke eyyuhen-nebiyyu ve rahmetullahi ve berekâtuhu es-selâmu aleyna ve alâ ibâdi'llahi's-salihin. Eşhedu en lâ ilâhe illallâh ve eşhedu enne Muhammeden resulullah."
Aslında âlimler tarafından nakledilen daha farklı tahiyyât şekilleri de vardır. Bütün bu rivâyetlere dayanan tahiyyâtlar okunabilir. Hepsinin câiz olduğu hususunda âlimlerin ittifakı vardır. İhtilafları, hangisinin daha faziletli olduğu hakkındadır(5).
Dipnotlar:
1. Fethül-Kadîr, I, 220; el-Kavânînü'l-Fıkhiyye, 65; el-Muğnî, I, 534 vd.
2. Cemaat rivayet etmiştir. Neylü'l-Evtâr, Et, 278; Nasbu'r-Raye, 1,419.
3. Muğni'l-Muhtâc, 1,174.
4. Bu hadisi Müslim ile Ebu Dâvud bu lâfız ile rivayet etmişlerdir. Tirmizî de rivayet etmiş olup sahih demiştir. Fakat Tirmizî selâm sözünü nekre olarak zikrelmiştir. İbni Mace de bunu Müslim gibi rivayet etmiştir. Fakat şöyle demiştir: "Ve eşhedü enne Muhammeden abdühû ve rasûlühû" Neylü'l-Evtâr, II, 281.
5. Nevevî, Müslim Şerhi, 1924, IV, 115; es-Seyyid Sabık, Fıkhu's Sünne, Beyrut, (t.y)., 139 vd.
(bk. Vehbe Zuhayli, İslam Fıkhı Ansiklopedisi, I, 528)
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- TAHİYYAT
- KA'DE-İ AHİRE
- KA`DE-İ AHİRE
- Namazda Tahiyyat okurken, "es-selâmü aleyke eyyühennebiyyü", demek şirk midir?
- Namazda selam verirken "Ve Berakatuhu" ifadesini kullanmak sünnet midir? Bu konudaki rivayetleri değerlendirir misiniz?
- Ezan okunurken "Muhammeden Rasulullah" mı denmeli "Muhammeder Rasulullah" mı denilmeli?
- Hanefi ve Şafii Mezhebine göre namazın teşehhüdünde okunan ettehıyyatü duasını yazar mısınız?
- “Eşhedu enne Aliyyen veliyullah” demek sakıncalı mı?
- Kelime-i şehadet ve kelime-i tevhid tecvidli olarak nasıl okunur?
- Hz. Ömer'in ezanı değiştirdiği doğru mu? "Hayya hayril amel" ifadesini kaldırdığı ve "essalatu hayrun minen nevm" ifadesinin de sonradan eklendiği söyleniyor...