Hac ibadetini yaparken saçları tıraş etmek neden yasaklanmıştır?
- Bakara Suresi, 196. ayette, hac ibadetini yaparken saçların tıraş edilmesi neden yasaklanmıştır?
Değerli kardeşimiz,
Bakara Suresi, Ayet 196:
"Hac ve umreyi de Allah için tamamlayın. Bundan engellenirseniz, yapamadığınız bir şey olursa o vakit size kolay gelen kurbanı gönderin. Ama kurbanlar kurban mahalline (Mina) varıncaya kadar başlarınızı tıraş etmeyin. Sizden kim hasta olur veya başından bir rahatsızlığı varsa ona oruç veya sadaka veya kurbandan fidye gerekir. Güven içinde olduğunuz zaman hacca kadar umre ile yararlanmak isteyene, temettû yapmak isteyene kolayına giden bir kurban kesmek gerekir. Kim kurban bulamazsa hacda üç gün, hacdan döndüğünüzde de yedi gün olmak üzere tam on günlük oruç vardır. Bu, ailesi Mescid-i Haram’da olamayanlar içindir. Allah’tan sakının, bilin ki Allah cezası çok şiddetli olandır."
İslâm’da tıraş önemlidir. Çünkü tıraş hayata yeniden, yeni baştan dönmek gibidir. Yâni bir kişinin ihrama girip de Mina’da geceleyip ertesi sabah Arafat’a çıkıp, ertesi akşam Arafat’tan Müzdelife’ye doğru yürüyüp ve sabah namazından sonra da Mina’ya, savaş alanına doğru gitmesi, orada şeytanlarla karşı karşıya gelmesi anına kadar artık tamamen dünyayla irtibatını kesmiş, varlığını bitirip sıfırlamış, hiç bir şeyi kalmamış, herşeyi Allah için olmuş.
Arafat’ta irfana ulaşıyor, Allah için öğreniyor, Meş’ar’de bu öğrendiklerinin Allah için bilincine eriyor, öğrendiklerini şuur haline getiriyor ve Mina’da da bu öğrendiklerini Allah’a kulluk adına uygulamaya koyunca karşısına çıkacak tüm engelleri kurban etme noktasına ulaşıyor, kurban ediyor.
Bambaşka bir dünyada, bambaşka bir hayatın maketini yaşıyor. Ve ondan sonra da ihramdan çıkarken başını tıraş ederek tekrar dünyaya, eski hayatına dönüyor. Orada yaşadığı bu sembol hayatla bu maket hayatla dünyaya dönüyor.
Yâni orada pratikte uyguladığı bir hayat bilgisi ve bilinciyle tekrar hayata dönüyor. Ve onu aynen bundan sonraki hayatında uygulamak bilinciyle hayata dönüyor. Artık bir ömür boyu o hayatın aynını gerçekleştirmek zorundadır. İşte model bir hayattan, maket bir hayattan yeniden hayata dönmenin başlangıcında kişi, başını tıraş edecektir.
Evet, orada Rabbimiz bize sunduğu, bize yaşattığı o maket hayatın aynısını bir ömür boyu yaşamamızı istiyor. İşte bundan sonraki tüm hayatınız buradaki gibi olsun diyor.
Bu sebeplerden dolayı tıraş olmak en sona ertelenmiştir. Çünkü tıraş hayata yeniden, yeni baştan dönmek gibidir. Hac ibadetini tamamladıktan sonra günahlardan temizlenip yeni bir hayata başlanmaktadır. (bk. Besairu'l Kuran, İlgili Ayetin Tefsiri)
İlave bilgi için tıklayınız:
- Bakara suresi 196. ayetin açıklaması.
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- Bakara Suresi 196. ayetini açıklar mısınız?
- Bakara Suresi, 196. ayette, hac ibadetini yaparken saçları tıraş etmek neden yasaklanmıştır?
- Mîkat sınırları içinde ikamet edenler, neden temettü ve kırân haccı yapamazlar?
- Umreye, normal zamanlarda gitmek ile Ramazan ayında gitmek arasında fark var mıdır?
- Şafi mezhebine göre umre ile ilgili hükümler nelerdir?
- Hac hakkında sık sorulan sorular ve cevapları nelerdir?
- Umreyi en faziletli şekilde geçirmek için ne yapmak gerekir?
- HACC-I TEMETTÜ
- HACC-I TEMETTÜ
- Bilinen aylar hangileri?