Hadise göre açık gezenlerin ardından kötü konuşmak günah olmaz mı?
"Haya (utanma) örtüsünü yüzünden sıyırıp atan kimsenin ardından konuşmak gıybet değildir." (Suyutî, el-Camiu’s-Sağîr, II/285)
- Hadise göre açık kıyafet ile gezmek günah olduğu halde mini etek vb. kıyafetler ile gezenlerin ardından hoş olmayan şekilde konuşmak günah olmaz mı?
- Ben günah olmasını isterdim.
Değerli kardeşimiz,
"Haya (utanma) örtüsünü yüzünden sıyırıp atan kimsenin ardından konuşmak gıybet değildir." (Suyutî, el-Camiu’s-Sağîr, 2/285)
Bu hadisin çok zayıf olduğu bildirilmiştir. (bk. Tahricu ahadisi’l-İhya, 2/256; Esna’l-Metalib, 1/265)
Hadis otoritelerinden el-Akîlî’ye göre bu rivayetin aslı-astarı yoktur. (bk. Aclunî, 2/202)
Bu hadisi ilk defa rivayet eden Beyhaki de “Bu rivayetin sağlam olmadığını” bildirmiştir. (bk. es-Sünenu’l-Kübra, h.no: 20915)
Hz. Peygamber (asm) Efendimiz “Gıybet: senin, kardeşinin hoşlanmadığı bir sözü (onun gıyabında) söylemektir.” buyurdu. Bunun üzerine bazıları “Ya Resulallah (asm)! eğer benim söylediğim hususlar gerçekten o kardeşimde varsa!” diye sorduklarında şöyle buyurdu: “Eğer onda söylediğin şeyler varsa, bu gıybettir. Eğer yoksa, bu bühtandır / iftiradır.” (Müslim, Birr 70, h.no: 2589)
İmam Nevevi’nin bildirdiğine göre, altı konuda gıybet etmek caizdir. Bunları özet olarak şöyle sıralamak mümkündür:
- Zulme uğramış bir kimsenin kendisini mağdur eden zalim kişiyi yetkililere şikayet etmesi.
- Bir günahı yok etmek için yardım istemek (tabii ki bu hususta günah işleyen kimseyi ifşa etmek.)
- Fetva dairesinden bir konuda doğrusunu öğrenmek için (Filan adam bana şöyle şöyle zulmetti, buna hakkı var mı? Bundan kurtuluş yolu nedir?’ gibi) kendisine yapılan haksızlıkları sayıp dökmek.
- Müslümanları şerlerinden korumak için bazı kimselerin kötü huyları seslendirmek: Özellikle raviler, şahitler ve müelliflerde bulunan hatalı tutum ve davranışlarını ifşa etmek suretiyle onları CERH etmek yalnız caiz değil, belki vaciptir.
- Fasık-ı mütecahir olan (açıktan günah işlemekten / içki içmekten kumar oynamaktan, hırsızlık ve gasp gibi işler yapmaktan ve bidatlara girmekten çekinmeyen) kimsenin bu durumunu söylemek caizdir.
- Tarif edip tanıtmak için bir kimseyi -filan topal, filan görme özürlü, falanca şaşı adam gibi- meşhur olan kusurlu lakabıyla söylemek. (Nevevi, Şerhu Müslim, 16/142)
İlave bilgi için tıklayınız:
- Gıybet nedir, hangi konularda gıybet haram olmaz?
- Günahı açıktan işleyenin gıybetini yapmak caiz mi?
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- "Hayâ örtüsünü yüzünden...gıybet değildir" hadisini açılar mısınız?
- Haya (kötülük işlemekten utanma) örtüsünü yüzünden sıyırıp atan kimsenin ardından konuşmak gıybet değildir. Hadisini açılar mısınız?
- Bir hadiste "İnsanların kötülüklerini niye anlatmıyorsunuz, neden diğer insanlar kötü olduklarını bilmesinler?.." diyor. Bu hadisi gıybetle nasıl bağdaştırırız? Bir hadiste "birisi hakkında doğru konuşulan laf gıybet, yalan konuşulan laf da iftara olduğu"
- HAYÂ
- Gıybet Felaketiyle Savaş
- Nesebe dil uzatmak, küfür etmek / sövmek haram mıdır?
- "Musa’ya salavat getirin. Çünkü, ümmetime en yakın olan peygamberdir." anlamındaki hadisi nasıl anlamalıyız? Salavat getirmemizin hikmeti nedir?
- EVLİ BİR KADINA ÂŞIK OLMAK
- Haksızlığa uğrayan kişi, haksızlık edenin (işini yapmayanın, borcunu ödemeyenin) gıybetini yapması caiz mi?
- Tv, gazete, internet ve dergi gibi yayınlarda çıkan şahıs veya kurumların aleyhindeki doğru veya iftira olan yazıları okumak, dinlemek kul hakkı olur mu?